Font:
Powiększ
A+
Pomniejsz
A-
Kolor:
Kontrast
A
Szarość
A
Reset

Lekcja wychowawcza w Częstochowskim Muzeum!

3.10.2023r. klasa 5D5 z p. A. Grobelak udała się do Częstochowskiego Muzeum, by porozmawiać o komunikacji interpersonalnej w różnych kulturach, przy okazji wystawy „Spojrzenia” w ramach PO- MOSTY Wielokulturowości– międzynarodowego festiwalu sztuk wizualnych. W Galerii Dobrej Sztuki była doskonała okazja do zapoznania się z mentalnością mieszkańców Korei Południowej (tradycyjna sztuka koreańska w konfrontacji z ich filozofią bycia, życzliwością, gościnnością, a jednocześnie i swego rodzaju maską, pod którą zwyczajowo ukrywa się negatywne emocje); Iranu (rola i miejsce kobiety w tej kulturze; dach budynku jako znany z prehistorycznej Mezopotamii łącznik pomiędzy ludźmi i cała gama interpersonalnych kontaktów, jaka tam zachodzi); o wojennych i powojennych dramatach ludności przesiedlanej (np.: lwowskich Żydach uciekających do Polski, dramacie Łemków, o wysiedleniach ludności Niemieckiej z Mazur; spięciach i konieczności budowania przestrzeni dialogu na terenach przygranicznych); o Bałkanach (anegdoty o Chorwatach, obywatelach Bośni i Hercegowiny); Polakach w USA w konfrontacji z różnorodnością kulturową Stanów Zjednoczonych. Poruszyliśmy też temat mówienia o osobistych tematach, o wypowiadaniu się w kwestiach religijnych (katolicyzm, prawosławie, muzułmanizm, judaizm, protestantyzm). Młodzież na marginesie jednego z trzech paneli wystawienniczych, poświęconych poglądom ukraińskiego filozofa G. Skoworody, analizowała jak podróże po Europie i kultura oświecenia wpłynęły na kształtowanie się jegoż światopoglądu i jakimi środkami wyrazu artyści starali się zilustrować jego poglądy.
Jakie wnioski wypływają dla przyszłego technika organizacji turystyki z tego wyjścia? Stawiamy na solidną naukę języków obcych w kontaktach interpersonalnych, bo czujemy się obywatelami świata. Szanujemy polską odrębność kulturową (znamy historię i kulturę polską), wyjeżdżając lub obcując z obywatelami innych krajów staramy się poznać i zrozumieć ich kulturę oraz historię.

bip