Font:
Powiększ
A+
Pomniejsz
A-
Kolor:
Kontrast
A
Szarość
A
Reset

„Liczba Pi w Ekonomiku”

  • Kolaż zdjęć- prace uczniów Święto Liczby Pi

    Święto Liczby Pi

Co roku w dniu 14 marca liczba π obchodzi swój dzień. Z rozmachem- międzynarodowo!

W Ekonomiku czcimy go zazwyczaj wesołą– rozśpiewaną matematyczną imprezą połączoną z licznymi konkursami i wystawą prac uczniów. Niestety pandemia zakłóciła tradycję.

Święto zostało jednak uhonorowane poprzez konkurs– prezentacja matematyczna.

Na młodzież Ekonomika jak zawsze można liczyć. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, stąd wiele osób zostało wyróżnionych:

1 „Matematyka wokół nas.”

Olga Krawczyk kl. IV c

Natalia Szymańska kl. II B5

Mikołaj Lepiarski kl. II B5

Oliwia Zasępa kl. 1 D

Zuzanna Pęzik kl. II a

Jakub Mękarski kl. II E5

Jakub Sadowski kl. II E5

Maciej Wolny kl. III a

2.„Rebusy i łamigłówki matematyczne.”

Natalia Trębicka kl. II C5

Dawid Borecki kl. III e

Katarzyna Kulas kl. I A

Weronika Kosmala kl. III b

Martyna Szewczyk kl. III b

3. „Ciekawe własności liczb.”

Klaudia Krawczyk kl. IV c

Wiktoria Przedpełska kl. III a

Elżbieta Ślęzak kl. IV b

4. „Czy wiesz, że...–ciekawostki matematyczne.

Kamila Walczyk kl. I E

Weronika Jędrasiak kl. II b

Julia Blukacz kl. II b

Dominika Żurek kl. II b

Patrycja Kubanek kl. II b

Paulina Uznańska kl. II b

Paulina Ziora kl. III d

Sara Rohde kl. III b

Magdalena Synowiec kl. III b

Natalia Grzegorczyk kl. II B5

Anna Kot kl. II B5

Wiktoria Ziębacz kl. II a

Weronika Nowak kl. II a

Oliwia Banaszczyk kl. II E5

Jakub Ociepa kl. II E5

Bartłomiej Ściebura kl. III a

Andżelika Ujma kl. IV b

Weronika Sadowska kl. IV b

5. „Promil, procent, punkt procentowy.”

Emilia Hejduk kl. II d

6. „Statystyka w praktyce

Kacper Gołda kl. I E

Jakub Suchański kl. IV c

7. „Funkcje w życiu codziennym”

Julianna Tekieli kl. III a

8. Liczba π

Natalia Gonera kl. II C5 (prezentacja)

Kulawiak Zuzanna kl.III c (wycinanka-ręcznie rysowane i wycinane)

Kowalczyk Wiktoria kl. II e (praca sznurkowa metoda string art)

Czym jest liczba π, uwieczniona przez naszą poetkę- noblistkę Wisławę Szymborską?

„Podziwu godna liczba Pi
trzy koma jeden cztery jeden.
Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe,
pięć dziewięć dwa ponieważ nigdy się nie kończy.
Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem
osiem dziewięć obliczeniem
siedem dziewięć wyobraźnią,
a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem
cztery sześć do czegokolwiek
dwa sześć cztery trzy na świecie […]”.

π jest niewątpliwie najsłynniejszą liczbą świata. W przybliżeniu równa jest 3,14.
Tak w notacji amerykańskiej zapisuje się datę 14 marca (Amerykanie najpierw wymieniają miesiąc, potem dzień) i dlatego tego dnia obchodzony jest Dzień π.

To liczba, która panoszy się dosłownie wszędzie. Znajdujemy ją, co oczywiste, we wzorach na obwód koła, pole koła  a także pola i objętości tzw. brył obrotowych, czyli kuli, walca i stożka

Ale π króluje nie tylko w geometrii- występuje także w analizie matematycznej, teorii liczb i rachunku prawdopodobieństwa. Pojawia się we wzorach demograficznych, równaniach teorii grawitacji Einsteina, ba, nawet w słynnej zasadzie nieoznaczoności kwantowej Heisenberga.

Nigdy nie poznamy dokładnej wartości π Jest ona niewymierna. Jej wartości ułamkowej nie można zapisać przy pomocy skończonej liczby cyfr. Mówiąc inaczej, nie da się jej zapisać jako ilorazu dwóch liczb całkowitych.

Ile cyfr po przecinku warto zapamiętać przy dokonywaniu ważnych obliczeń, w których pomyłka może być tragiczna w skutkach?

NASA podaje, że przy przeprowadzaniu badań używają czasami nawet tylko kilkunastu cyfr rozwinięcia liczy π, by dokonywać obliczenia potrzebne do realizacji projektów związanych z Międzynarodową Stacją Kosmiczną oraz pojazdami kosmicznymi.

Komitet CODATA wykorzystuje natomiast znajomość π do 32 cyfr po przecinku.

Powstało wiele technik na zapamiętanie kolejnych cyfr rozwinięcia liczby π.

W języku polskim powstał taki wiersz:

„Kto w mózg i głowę natłoczyć by chciał cyfer moc,
Ażeby liczenie ludolfiny trudnej spamiętać móc,
To nam zastąpić musi słówka te litery suma,
Tak one trwalej się do pamięci wszystkie wsuną.”
Wiersz został skonstruowany w ten sposób, aby poszczególne słowa, oznaczały kolejne cyfry liczby π, a dokładnie” kto=3, w=1, mózg=4 itd...Ciasteczka są wyłączone
włącz je aby zobaczyć filmy Youtube!

 

Zapraszamy na MATEMATYCZNY PROGRAM ARTYSTYCZNY przygotowany przez uczniów klasy III b: Borczyk Paweł, Borkowski Łukasz, Capiga Weronika, Knapczyk Kinga, Majorczyk Natalia, Minkina Weronika, Nowak Daria, Praszczyk Marcin, Ramian Nicola, Roman Joanna, Tkaczyk Patrycja, Witkowski Oskar i III a: Ociepa Jakub wraz z nauczycielami matematyki.

Do zobaczenia w przyszłym roku– miejmy nadzieję, że w realu.

p. D. Duber, p. B. Konarska, p. A. Leganowska, p. M. Mazanek, p. S. Urbaniec

 

bip